Jeśli to czytasz, to na pewno z jakiegoś powodu interesuje Cię e-marketing. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, który szuka rozwiązań problemu z promocją, to dobrze trafiłeś, mimo że to nie reklama kolejnego cudownego sposobu na popularność.

Przedsiębiorcy nie mogą zrealizować wszystkich strategii promocyjnych, choć byłoby to korzystne. Cena i czas jednak na to nie pozwalają. Potrzeba więc jakiejś strategii. Oto trzy typy: jeden popularny, drugi pozornie dochodowy, a trzeci mało znany.

Popularnie, czyli SEO

Pozycjonowanie jest wprawdzie niezbędne, ale zobacz, ile ryzykujesz – uzależniasz się od jednego tylko źródła klientów, a na dodatek źródła nieprzewidywalnego, bo wyszukiwarki internetowej, na której działanie nie masz żadnego wpływu. To tak, jakby zbieraczowi makulatury wręczyć ulotki i powiedzieć „idź i to rozdaj, a ja może ci za to zapłacę”. Efekt jest tyleż pewny, co niepożądany, prawda? A kto Ci zaręczy, że od jutra nie zmieni się algorytm Google i Twoja strona nie wypadnie z listy wyszukiwania? Czyimś kaprysem w ułamku sekundy tracisz wszystkich potencjalnych klientów.

Prawdopodobnie dobrze, czyli artykuły sponsorowane

Sama idea marketingu wiedzy jest piękna: promocja przez wiedzę i budowę wizerunku eksperta. Naprawdę brzmi dobrze i trudno wskazać błąd w tym rozumowaniu, ale jest jeden punkt zapalny, a są nim artykuły sponsorowane. W sumie to logiczne – żeby mieć pewne źródło klientów, płacę komuś, na przykład redaktorowi branżowego czasopisma, żeby opublikował mój artykuł. Tylko że zwykle – przynajmniej nad artykułami w sieci – pojawia się wtedy hasło „artykuł sponsorowany”. Równie dobrze można by było napisać „tutaj znajduje się reklama firmy, ale tekstowa, bo nie stać ich na grafika”. Czy wiesz, że artykuły sponsorowane są czytane średnio 20 razy rzadziej od niesponsorowanych? Nie wiedziałeś? To już wiesz.

Dlaczego na to nie wpadłem, czyli mapa

Panorama Firm promuje się hasłem „szukaj globalnie, znajduj lokalnie”, ale to przykazanie dotyczy wszystkich. Każdy ma już dość agresywnego SEO, ustawionych rankingów, konkurencji cenowej, która sprowadza się do ukrywania niektórych kosztów i obniżania jakości (a nie, jak twierdzą miłośnicy „praw rynku”, jej wzrostu, na co dowodów jest aż nadto i wiesz i świetnie o tym wiesz, jeśli siedzisz w cieniutkim chińskim podkoszulku). Potrzeba więc kryterium zupełnie obiektywnego, a takim są na przykład współrzędne geograficzne. Większość klientów jest skłonna czekać dłużej i płacić więcej firmom znanym z lokalnego rynku. To coś jakby uprzejmość sąsiedzka, jeśli więc umiesz odwzajemnić się za okazane zaufanie, każda forma promocji na mapie będzie Ci pomagała.

Tak, tak, wiem. Są jeszcze inne metody promocji, ale to przecież nie podręcznik. Tylko chciałem Ci pokazać, że są narzędzia, o których myśli się rzadko, a które z logicznego punktu widzenia są znakomitymi zamiennikami tych używanych częściej. A praktycznie? No cóż – najlepiej sprawdź sam, bo przecież nie masz żadnego powodu, żeby mi uwierzyć, w końcu sam zarabiam na promocji, prawda?