Wielu właścicieli stron internetowych, bloggerów i youtuberów nie odczuwa potrzeby korzystania z narzędzi jakie dostarcza google. Czy jest to błąd i czy należy zainteresować się tym rozwiązaniem? Odpowiedź w poniższym tekście.

Na początek dobra wiadomość – Google Analytics jest całkowicie za darmo – dobrze byłoby jednak, gdybyś posiadał skrzynkę mailowa właśnie na ich serwerach. Dzięki niej stworzysz sobie profil, do którego będziesz mógł dodawać interesujące Cię strony i podstrony, a także śledzić konwersję oraz wartość zakupów.

Czy zainstalowanie tego narzędzia jest trudne? Wbrew pozorom nie. Wszystko zaczyna się od uruchomienia konta oraz pobrania dedykowanego dla Ciebie kodu, który powinieneś wstawić na swoją stronę. Pamiętaj, iż na każda, która chcesz mierzyć – pomiędzy znacznikami head a /head. W stronach stworzonych za pomocą WordPressa wystarczy go umieścić w „header”, a więc nagłówku, pomiędzy tymi dwoma znacznikami.

Warto również, od razu przy zakładaniu konta Google Analytics zintegrować je z kolejnym narzędziem google – Google Webmaster Toools. Nie obawiaj się jego groźnie brzmiącej nazwy ponieważ, nawet jeśli nie chcesz zostać webmasterem, przyda Ci się ono do śledzenia fraz po jakich Twoi użytkownicy poszukują stronę.

No dobrze, zainstalowałeś już kod i narzędzie zaczęło zliczać pierwsze dane – co dalej? Wszystko zależy od tego jakiego typu stronę prowadzisz oraz jaką akcję użytkownika ma ona wywoła. W zależności od tego będziesz analizować i wyciągać wnioski z rożnych typów danych.

Przyjmijmy, że prowadzisz bloga. Co będzie dla Ciebie ważne? Z pewnością liczba unikalnych wizyt, a także ilość osób, które zapiszą się na Twój newsletter bądź pobiorą ebooka. Wszystko to jest możliwe do odczytania za pomocą omawianego narzędzia ale w drugim przypadku wymaga pewnych modyfikacji – czyli zapoznania się z zakładką „konwersje” oraz „cele” w panelu Google Anallytics.

Co daje Ci taka wiedza? Przede wszystkim możliwość zrozumienia w jaki sposób i dlaczego zachowują się Twoi klienci. Zebrane dale ilościowe pozwolą na ocenienie co w Twoim przypadku zwiększa ilość „sukcesów” (jakiekolwiek by one nie były), a co zmniejsza. Do pełnej analizy trzeba by jeszcze wykorzystać tak zwane „Heat Maps” ale ta tematyka wykracza poza ten artykuł.

Dlaczego więc warto korzystać z Google Analytics? Z kilku powodów. Po pierwsze dla zwiększenia swoich dochodów – wiesz, jeśli prawidłowo zinterpretujesz dane. Kolejna kwestia jest oczywiście fakt, iż narzędzie to jest darmowe. Najważniejsze jest jednak to, że dzięki GA będziesz w stanie samemu zoptymalizować swoją witrynę.

Google dostarczyło również bardzo obszerną, dostępna w wielu językach, dokumentacje dotyczącą GA, a także szereg kursów, również w formie wideo, tłumaczących jak powinno się używać tego narzędzia, aby praca nie poszła na marne. Ze swojej strony mogę Ci tylko podpowiedzieć, abys przebrnął przez najtrudniejsze, czyli start, a sam zobaczysz jak wiele korzyści przyniesie Ci używanie tego narzędzia.