Naturalną cechą wszystkich dobrych handlowców, zwłaszcza tych zajmujących się MLM, jest kreatywność. Zależy ona w bardzo dużej mierze od omówionej w poprzednim artykule koncepcji siebie,
dzięki temu może być przez każdego człowieka zdolnego do twórczej działalności poprawiana, wręcz ćwiczona, tak długo aż stanie się częścią jego natury.
Z kreatywności można korzystać niezależnie od tego gdzie i w jakiej sytuacji się znajdujemy. Gdy planujemy nasze działanie na następny dzień, gdy przygotowujemy prezentację handlową i gdy stojąc przed lustrem zastanawiamy się jakie dodatki, będą pasowały do wybranego ubioru.
Niestety większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że możemy być twórczy i kreatywni na miarę swoich potrzeb i możliwości. Najczęściej uważamy, że kreatywność to cecha przypisana literatom, plastykom – ogólnie artystom. Nic bardziej błędnego kreatywność jest dana każdemu, nie każdy jednak chce ją twórczo wykorzystywać by poprawić coś w swoim działaniu, lub zrobić coś inaczej – może lepiej, szybciej, ciekawiej, bardziej widowiskowo lub bardziej racjonalnie.
Jeżeli mamy już jasno i klarownie zdefiniowaną koncepcję siebie, to łatwo nam będzie uwierzyć w możliwości kreatywnego myślenia i działania. Uświadomienie sobie tych możliwości ma zwłaszcza znaczenie w sytuacji, gdy poszukujemy potencjalnych klientów, rozpoznajemy potrzeby naszego klienta, odpowiadamy na jego wątpliwości lub zamykamy sprzedaż.
Psycholodzy uważają że na naszą kreatywność maja przede wszystkim wpływ trzy czynniki: klarowny cel, uciążliwość sytuacji (problemu) i zadawane nam konkretne pytania. Im intensywniejsza jest nasza chęć osiągnięcia zaplanowanego celu, im większa jest nasza determinacja w rozwiązaniu uciążliwego problemu, im bardziej konkretne pytania będą do nas docierać; tym bardziej kreatywne i innowacyjne będą nasze reakcje i zachowania. A o to właśnie chodzi.
W marketingu wielopoziomowym istnieje przynajmniej kilka obszarów, w których mamy szanse wykazać się naszą kreatywnością i ją poprawiać, jedyną zaś do tego drogą są regularne ćwiczenia i stosowanie jej w praktyce. Kreatywne podejście do poszukiwania potencjalnych klientów spowoduje, że osiągniemy zdolność do docierania do większej liczby , bardziej obiecujących odbiorców oferowanych przez nas produktów. Wykorzystując kreatywność do odkrywania powodów do zakupu lepiej rozpoznamy potrzeby klientów i ich motywy przy podejmowaniu decyzji o finalizacji transakcji. Uruchomienie naszej kreatywności jest niezbędne, gdy chcemy zainicjować sprzedaż tam, gdzie jej dotychczas nie było. Skomponowanie wszystkich elementów procesu sprzedaży tzn.: siebie, naszej firmy, klienta, produktu, ceny miejsca i warunków dostawy oraz wszystkich innych – to prawdziwe wyzwanie dla naszego umysłu wymagające wielkiej innowacyjności w działaniu.
Zdolność wykorzystania naszych kreatywnych umiejętności w celu pokonania trudności, umiejętne pokierowanie kolejnymi etapami transakcji sprzedaży, oraz przekonywujące rozwianie wszelkich wątpliwości Klienta jest warunkiem odniesienia sukcesu, który ma przecież bezpośrednie przełożenie na wielkość naszej sprzedaży a w konsekwencji na wielkość naszych zarobków.
Kreatywne sprzedawanie w marketingu sieciowym nierozerwalnie związane jest z perfekcyjną wręcz wiedza na temat produktu, który stanowi przedmiot transakcji. Im lepiej rozumiemy co chcemy sprzedać i im więcej wiemy o produkcie, który oferujemy naszym klientom, tym bardziej kreatywnie możemy go prezentować. Nic bardziej nie pomoże nam w pokonaniu oporu klienta jak informacja, dlaczego oferowany przez nas produkt jest lepszy od produktu konkurencji. Dlatego niezmiernie ważne jest to, byśmy uczyli się i zapamiętywali możliwie najwięcej informacji o swoim produkcie, o tym co sprzedają firmy konkurencyjne i za ile. Musimy być na swoim rynku ekspertami.